theine-cafeine

Nog niet zo lang geleden kreeg ik van een van mijn trouwe lezers de volgende vraag/opmerking binnen: “Je hebt het op je blog over cafeïne in thee, maar thee bevat toch theïne en geen cafeïne?” Technische gezien heeft mijn lezer gelijk, thee bevat theïne, maar ook zeker cafeïne.
Theïne en cafeïne is namelijk een en hetzelfde.

In 1827 werd deze cafeïne in thee ontdekt en kreeg de naam theïne, toen men bewijs had dat deze stoffen exact hetzelfde zijn prefereert men de naam cafeïne. Vrij recent is bewezen dat thee meer cafeïne bevat dan koffie, tenminste de droge vorm. In gezette vorm is dit niet het geval, we gebruiken 10 gram koffie voor een kop en slechts 2 gram thee. Bovendien zijn er 2 factoren die ervoor zorgen dat de cafeïne uit thee een andere werking op ons lichaam hebben dan de cafeïne uit koffie.

Cafeïne in thee; 2 factoren die helpen

Naast cafeïne bevat thee een stof die L-theanine genoemd wordt, dit is een aminozuur en komt alleen voor in thee. Deze stof heeft een ontspannend effect en heft de werking van de cafeïne in de thee op. De tweede factor zijn de antioxidanten, hiervan heeft thee er heel veel, zij zorgen voor een vertraagde opname van de cafeïne in het bloed. Dit zorgt ervoor dat je geen energieboost krijgt gevolgd door een enorme dip, zoals bij andere cafeïne houdende dranken, maar juist voor een langer durende alertheid zonder dip aan het eind.

Cafeïnevrij door het leven?

Cafeïne zit dus in thee, maar is beter voor je dan cafeïne in koffie, cola of red bull. Wil je toch cafeïne vrij door het leven? Dan kun je beter kiezen voor een Tisane. Hieronder verstaan we alle dranken die lijken op thee, maar niet gemaakt zijn van de Camellia Sinensis. Rooibos, Lapacho, Honeybush, Munt, Verveine, Brandnetel, Chrysant en hibiscus zijn hier voorbeelden van.

Vergis je dus niet! In groene en witte thee zit ook cafeïne weliswaar minder dan in zwarte thee, maar het zit er wel in!

Heb jij ook een vraag of opmerking? laat het me weten en ik ga opzoek naar het antwoord!

Tot Snel!

jody